De zorg daadwerkelijk vooruit helpen, ook in tijden waarin het zorgstelsel onder grote druk staat. Familiebedrijf Vebego besteedt hier veel tijd en aandacht aan. En met succes. Met jarenlange ervaring in de gezondheidszorg weet het als geen ander in te spelen op de uitdagingen in de sector. Kansen zien en kansen pakken, dat is de kracht van Vebego.
Het begon allemaal in 1943, toen de heer Goedmakers senior Hago oprichtte: vernoemd naar zijn vader Harrie Goedmakers. Een glazenwassersbedrijf ten tijde van de oorlog. “Het bijzondere aan dit verhaal is dat de heer Goedmakers senior op achttienjarige leeftijd het bedrijf startte om tewerkstelling in Duitsland te voorkomen”, vertelt Margot van Leijen, commercieel directeur van Hago Zorg. Wat begon als één glazenwassersbedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een internationale organisatie, genaamd Vebego. Met meer dan 40.000 medewerkers is het actief op het gebied van facility services, de publieke sector en de gezondheidszorg. Van Leijen: “Grote klanten zoals DSM en Philips stelden hem in staat om het bedrijf al snel verder vorm te geven. Toen vijftig jaar geleden voor het eerst een ziekenhuis haar schoonmaak uitbesteedde, bleek al snel dat schoonmaken in de gezondheidszorg specifieke kennis en vaardigheden vereist. Hago Zorg was geboren en Vebego zette zijn eerste stap in de gezondheidszorg. Goedmakers senior heeft de medewerkers op de werkvloer daarbij altijd beschouwd als hét kapitaal van het bedrijf. En dat geldt nu nog steeds. Zij maken dag in dag uit het verschil en drukken een grote stempel op de tevredenheid van onze partners.”
Schoonmaken in de zorg
Van het schoonmaken van algemene ruimtes tot het desinfecteren van operatiekamers in academische ziekenhuizen. De ontwikkeling die Hago Zorg in zijn vijftigjarig bestaan heeft doorgemaakt is indrukwekkend. “We nemen de behoeftes van onze zorgpartners heel serieus en investeren continu in ontwikkeling. Schoonmaken in een zorgomgeving is in onze ogen dan ook meer dan schoon-maken alleen.”Of we het nu hebben over patiënten, cliënten of bewoners: de zorgconsument wordt steeds kritischer en neemt steeds meer moeite om zich te informeren over de kwaliteit, betrouwbaarheid en veiligheid van zorgorganisaties. Imago speelt daarbij een steeds grotere rol. Door schoonmaak te benaderen als toegevoegde waarde voor de zorgconsument, kunnen schoonmaakdienstverleners een positieve bijdrage leveren aan dit imago. Een schone zorgomgeving draagt immers bij aan zowel het welzijn, het herstel als de beleving van deze zorgconsument. Is een zorgomgeving niet schoon en de kans op infecties aanwezig, dan kan dat drastische gevolgen hebben. “Goede schoonmaak begint dan ook bij goed opgeleid personeel. Hago Zorg investeert daarom in de kennis en kunde van haar medewerkers. Onze medewerkers beschikken over het totaalpakket, waarbij vakmanschap, interactie en plezier in het werk hand in hand gaan.”
Commodity af
De preventie van infecties en bijdrage aan de beleving van de zorgconsument maken schoonmaak een onderdeel van het primaire proces. Van Leijen: “Toch blijven de financiële afwegingen van ziekenhuizen mij verbazen, zeker op het gebied van infectiepreventie. Soms ziet men schoonmaak in de gezondheidszorg nog als commodity. Terwijl het juist zo belangrijk is dat een schoonmaakdienstverlener de verbinding met de zorgorganisatie zoekt en de kennis heeft om aan te kunnen sluiten op de WIP-richtlijnen en geldende protocollen. Een handjevol schoonmaakdienstverleners beschikt over deze expertise en kan dus ook op verantwoorde manier alle ruimten in een ziekenhuis schoonmaken. De beschikbare budgetten zijn alleen niet altijd toereikend om écht het verschil te kunnen maken en zo infectie-uitbraken te voorkomen. Wanneer er toch een infectie-uitbraak plaatsvindt, zijn plotseling alle financiële afspraken van tafel en is alles mogelijk. De uitbraak moet worden opgelost, het liefst gisteren nog. Kosten spelen dan ineens geen rol meer. Vreemd, zeker als je bedenkt dat dit een sector is waar je het gezegde ‘voorkomen is beter dan genezen’ letterlijk kunt nemen.”
Door haar jarenlange ervaring kan Hago Zorg maximaal aansluiten op het primaire proces en de behoefte van de zorgorganisatie. Dit resulteert in een transitie van klantleveranciersrelatie naar een volwaardig partnerschap. In dit partnerschap is het belangrijk om elkaar aan te vullen, de grenzen op te zoeken en te investeren in vernieuwing.
Opschuiven in de waardeketen
Met de oprichting van Assist in 2007 zette Vebego een volgende stap in de gezondheidszorg. Als strategisch partner helpt Assist zorgorganisaties met het toekomstbestendig organiseren van hun dienstverlening. Zowel in het sociale domein, de wijkverpleging als de facilitaire dienstverlening heeft het inmiddels tal van succesvolle samenwerkingsverbanden opgezet. Aan ambitie echter geen gebrek. Op korte termijn wil Assist haar portefeuille namelijk uitbreiden met zorg tússen de muren van een instelling.
Assist kent de markt als geen ander en weet de ontwikkelingen in de sector op de juiste manier te vertalen. Jos Merx, algemeen directeur van Assist: “Zorgorganisaties hebben het afgelopen decennium veel te verduren gehad. Zo is het zorgstelsel op de schop gegaan, zijn budgetten fors gekort en is de concurrentie sterker dan ooit. Ga er maar eens aan staan! Zorgorganisaties zagen zich – en zien zich nog steeds – gesteld voor tal van uitdagingen. Zij die geen passend antwoord hebben lijden verlies, zijn genoodzaakt producten af te stoten of stevenen af op een faillissement. Het is helaas de keiharde realiteit. Meegaan in de bezuinigingen is echter geen optie. Zorgorganisaties dienen juist te investeren. Pas dan kunnen zij de toekomst van hun dienstverlening veilig stellen.”
Slimmer organiseren
Het roer moet om, dat moge duidelijk zijn. Voor veel zorgorganisaties is dit echter geen dagelijkse kost. Sterker nog, de vereiste competenties blijken vaak niet aanwezig of slechts beperkt te zijn ontwikkeld. ”Investeren in de juiste kennis en kunde is dus ook in tijden van zwaar weer het devies. Hulp van buitenaf dienen zorgorganisaties daarbij niet te schuwen. Het is immers vrijwel onmogelijk om deze klus, naast de focus op het primaire proces, geheel zelfstandig te klaren. Merx roept zorgorganisaties in problemen op om zich bij Assist te melden. Assist heeft de plannen en het geld om het roer daadwerkelijk om te gooien. “Onze aanpak is helder: we stellen de logistiek van de dienstverlening centraal, nemen de backoffice onder handen en investeren in de uitvoering. Dankzij ons organisatiemodel, slimme ICT en duidelijke kaders weten we processen efficiënt in te richten, besparen we op kosten en leggen we verantwoordelijkheden daar waar ze thuishoren.”
Toekomstbestendigheid
Met zijn aanpak borgt Assist de toekomst van zorgorganisaties en weet het, ondanks de enorme druk op volumes en tarieven, rendement te realiseren. Rendement dat nodig is om organisatorisch in te kunnen blijven spelen op de ontwikkelingen in de sector en te kunnen blijven investeren in de zorgconsument en medewerkers. Zij bepalen immers de te varen koers.
Sinds een paar jaar richt Assist zich meer op het hogere segment. En aan die kant wil het de komende jaren snel uitbreiden. “De complexere zorg biedt volop kansen. Door ook in de intramuraal langdurige zorg positie te verwerven, kunnen we de zorgconsument bovendien een totaalpakket bieden.”