De rol van IT in de zorg wordt door nieuwe wet- en regelgeving en decentralisatie steeds belangrijker. Bedrijven die daarop inspelen, schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar zijn ze ook allemaal van meerwaarde voor uw organisatie? “De baten moeten wel tegen de kosten opwegen”, zegt Bas Bonhof, expert zorg bij Conclusion. “Dat staat bij ons voorop.”
Conclusion is gespecialiseerd in het bedenken van IT-oplossingen voor de zorg. “De laatste jaren is er van alles veranderd in de sector”, vertelt Bonhof. “Aan de ene kant vinden er veel fusies plaats terwijl er ook steeds meer expertisecentra ontstaan. Instellingen staan dichter bij de cliënt en werken onderling nauwer samen. Een persoonlijke benadering treedt steeds meer op de voorgrond, maar goede digitale documentatie ook. Dat levert veel interessante IT-vraagstukken op waar Conclusion in samenwerking met zorginstellingen graag een oplossing voor bedenkt. Daarbij zijn we ons ervan bewust dat zorginstellingen financieel onder druk staan en IT-oplossingen een grote hap uit de begroting nemen. Daarom zijn we alleen tevreden met een plan dat geld oplevert in plaats van dat het wat kost.”
Vijf succesfactoren
Wat Conclusion enorm belangrijk vindt, is dat het bedrijf een bijdrage kan leveren aan de kwaliteit van de zorg. “Om dat voor elkaar te krijgen, moet je op alle vlakken kritisch naar je ideeën kijken. Dat doen wij door het analyseren van vijf succesfactoren. Wat betekenen de plannen voor het medisch resultaat, de patiënten-bejegening, de informatievoorziening, de toegangstijd en de doorlooptijd? Als dat voor alle factoren waar je invloed op hebt een vooruitgang betekent, zit je op de goede weg.” Bonhof benadrukt dat je dat als IT-partner niet alleen kunt beoordelen. “Daarom zitten wij bij aanvang van een project meteen met verschillende partijen rond de tafel, zodat we vanuit meerdere invalshoeken kunnen bekijken welke behoeftes er zijn en welke gevolgen keuzes kunnen hebben. Zo zal de raad van bestuur geneigd zijn om te kijken wat het financieel gezien oplevert, terwijl medewerkers op de vloer zich meer op praktische winst richten. Wij zien het als onze taak om deze partijen gedurende het traject bij elkaar te houden en ze met elkaar te verbinden, zodat de implementatie uiteindelijk voor iedereen succesvol verloopt.”
Klankbordgroepen
De laatste jaren wordt er vanuit de overheid steeds meer druk uitgeoefend op de zorg. Waar artsen en verpleegkundigen vroeger veel met elkaar in de wandelgangen bespraken, zijn er nu veel protocollen waar ze zich aan moeten houden. De administratieve rompslomp neemt daardoor toe. Dat brengt veel kosten met zich mee. “Een arts die de helft van zijn tijd vragenlijsten zit in te voeren, is een duur betaalde kracht”, vindt Bonhof. “Conclusion doet er alles aan om oplossingen te bedenken die aansluiten bij de huidige markt. Daarom is het zo belangrijk om klankbordgroepen in het leven te roepen en te luisteren wat er bij verschillende partijen speelt. Wij proberen daar met een frisse blik op te reageren. Daarbij zijn we ons ervan bewust dat artsen en verpleegkundigen zoveel mogelijk tijd met patiënten moeten kunnen doorbrengen en zo min mogelijk achter de computer moeten zitten. Dat krijgen we voor elkaar door te bedenken hoe patiëntgegevens eenvoudiger zijn in te voeren en hoe data sneller verwerkt kunnen worden. Maar we houden ons ook bezig met vraagstukken over het ophalen van patiëntendossiers. Kun je daar bijvoorbeeld een urgentie aan toekennen, zodat het dossier van een patiënt met een slechte gezondheid sneller naar boven komt dan dat van een patiënt die al vijf jaar gezond is?”
Digitale informatievoorziening
Een andere plek waar winst valt te behalen, is in de informatievoorziening. Daarbij kunnen digitale hulpmiddelen een meerwaarde bieden. Zo kunnen patiënten zich online alvast inlezen, maar ook wachtruimtes kunnen daarop inspelen. Bonhof schetst hoe Conclusion met een efficiënt plan voor het OLVG in Amsterdam kwam. “Daar staan nu informatieschermen in de wachtruimtes. Zo toont een animatievideo wat je als patiënt kunt verwachten van een MRI-scan en hoe je je erop kunt voorbereiden. Het mooie aan dit systeem is dat de informatie eenduidig gebracht wordt, dat het de arts tijdswinst oplevert en dat de patiënt in de wachtruimte geïnformeerd wordt. En zo zijn er op allerlei vlakken creatieve, praktische en winstgevende IT-oplossingen te bedenken die bijdragen aan de kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg. Conclusion denkt er graag over mee.”