Het doen van winstuitkeringen is voor ziekenhuizen nog een lastig verhaal. Het wetsvoorstel dat dit mogelijk zou moeten maken, ligt al jaren op de onderhandelingstafel. Het is door minister Schippers aangescherpt en bijgesteld, maar nog altijd niet van kracht. Veel ziekenhuisbestuurders willen anticiperen op wat komen gaat en denken na over wat dit betekent voor de juridische structuur van hun zorginstelling. Nysingh ondersteunt en adviseert hen daarbij.
“Wanneer het een zorginstelling wordt toegestaan om winst uit te keren, is de organisatie beter in staat om financiering in de vorm van risicodragend vermogen aan te trekken. Daarmee kan de kwaliteit, dienstverlening en doelmatigheid van de medisch specialistische zorg verbeterd worden,” zegt Theo Ritsema, notaris bij Nysingh. “En dat is van groot belang in een tijd waarin de overheid de hand op de knip houdt, zorgverzekeraars niet altijd even makkelijk inkoopafspraken maken en banken lastiger doen over het verstrekken van leningen.”
Voor medisch specialistische zorg geldt op dit moment een wettelijk verbod op winstuitkering. Toch
anticiperen veel ziekenhuisbestuurders op de wets-
wijziging die minister Schippers voorstelt. Want als de wet aangenomen wordt, is de organisatie dan wel zo ingericht dat ze winst kan uitkeren? Ritsema: “Wij helpen zieken-
huizen bij het ontwikkelen van een participatiemodel dat het mogelijk maakt om binnen zekere grenzen winst-
uitkeringen te doen.”
Participeren
De meeste ziekenhuizen hebben op dit moment een stichtingsvorm. Een stichting heeft geen aandeelhouders en kan geen winst uitkeren. Ziekenhuisbestuurders moeten dus nadenken over andere rechtsvormen. Voor de hand ligt de BV-vorm. “Een BV heeft aandeelhouders aan wie winst- of stemrecht, of een combinatie daarvan, kan worden toegekend. Een belangrijke vraag is daarom wie worden de aandeelhouders en welke rechten krijgen zij?” zegt Joris de Leur, advocaat bij Nysingh.
“Binnen de zorg wordt met een participatiemodel een ‘gelijkgerichtheid van belangen’ van de betrokken stakeholders beoogd. Zo ligt het voor de hand om eerst te onderzoeken of de medisch specialisten aandeelhouder zullen worden en onder welke voorwaarden. Ook kan gekeken worden naar andere stakeholders, zoals huisartsen of instanties die cliënten vertegenwoordigen. Zorgverzekeraars mogen niet participeren. In de toekomst komen mogelijk wel private equity partijen in beeld. Als het voor hen aantrekkelijk wordt om in zorginstellingen te participeren, kunnen zij extra kapitaal inbrengen,” schetst De Leur.
Denkwerk
Wanneer alle mogelijke participanten in kaart zijn gebracht, wordt bekeken welke invloed zij moeten krijgen. “De verdeling van de aandelen heeft gevolgen voor de besluitvorming. Dus dit moet goed doordacht worden,” zegt Ritsema. “Hoe worden de belangrijke bevoegdheden verdeeld over bestuur, aandeelhouders en toezichthouders? En hoe worden de continuïteit van de zorg en de belangen van de patiënt beschermd? Allemaal vragen die veel denkwerk met zich meebrengen.”
Nysingh neemt de bestuurder van een zorg-
instelling mee in het proces waarin tot op detailniveau de mogelijkheden op een rij worden gezet. Daarbij wordt onder meer rekening gehouden met financieringsstructuren, financiële verplichtingen, bevoegdheden, fiscaliteit en wettelijke randvoorwaarden. In de uitvoering helpt Nysingh de zorginstelling met het maken van onder meer statuten, aandeelhoudersovereenkomsten en participatiereglementen. De Leur: “We anticiperen hierbij alvast op de situatie waarbij winstuitkering wel toegestaan is. De structuur van het ziekenhuis kan al wel omgebouwd worden naar een participatiemodel, alleen is er vooralsnog geen rendement voor de aandeelhouders in de vorm van dividend.”
Randvoorwaarden
De angst dat geld van overheid en verzekeraars verdwijnt in de zakken van private investeerders, is volgens De Leur onterecht. “Door de extra bijdrage van private equity partijen ontstaat een ondernemerscultuur en zal er meer gekeken worden naar kostenbesparing en efficiency. Bovendien is in het wetsvoorstel een aantal voorwaarden voor het doen van uitkeringen ingebouwd die dit risico moet voorkomen. Zo mag er geen winst uitgekeerd worden gedurende de eerste drie jaar na het moment van investeren. En mag pas winst worden uitgekeerd na een positieve beoordeling van vooraf gestelde minimumkwaliteitseisen door een onafhankelijke toezichthouder en na een positieve beoordeling van de financiële reserves van de zorginstelling. Deze voorwaarden voorkomen dat de BV kaalgeplukt wordt door de aandeelhouders en borgen de beschikbaarheid en de kwaliteit van de zorg.”.
Over Nysingh
Nysingh is een juridische dienstverlener voor bedrijven, instellingen en overheden. Het kantoor werkt klantgericht, praktisch en efficiënt. Juridische vraagstukken van klanten worden proactief en oplossingsgericht benaderd door de advocaten en notarissen van Nysingh. Advocaat Joris de Leur: “We luisteren naar onze klanten, naar hun wensen en behoeften en bekijken met hen wat hun doelstellingen zijn. Op deze manier zijn wij ‘partner in business’ voor al onze klanten.” Nysingh heeft ruim 45 jaar ervaring in de zorgsector. Alle kennis en expertise op dit gebied heeft het bedrijf gebundeld in de Marktgroep Zorg. Hierin werken specialisten uit verschillende secties samen. Juristen die zich, vanuit hun expertise zoals bijvoorbeeld gezondheidsrecht, arbeidsrecht of ondernemingsrecht, de zorg eigen hebben gemaakt. Zij weten waar de zorgprofessionals, zorg-instellingen en ziekenhuizen dagelijks mee
te maken hebben. Die basis geeft vertrouwen en maakt het partnerschap met de klant tot een succes.
www.nysingh.nl/zorg